tisdag 5 september 2017

Kulturkollos veckoutmaning: Kalla kårar

Just nu är det nästan enbart det hotande kärnvapenkriget med Nordkorea och USA som huvudaktörer som lyckas ge mig kalla kårar. Tankarna snurrar hela tiden i bakhuvudet; vad måste jag göra om helvetet bryter lös? Allt på grund av dessa två jättebebisar som tydligen styr varsitt land. På något sätt måste jag samla ihop pojkvän, barn och katter (samt pojkvännens cancersjuka ex) och stuva in oss i bilen för att fly upp till svärföräldrarna norr om stan där vi kan överleva på jakt, fiske och vad skogen ger. Om vår del av världen nu kommer förbli beboelig vill säga. Alla clowner, spöken och zombier har rejäl konkurrens av ofattbar verklighet just nu. Men okej, här kommer några rysliga tips.


  • Zombier. The Reapers are the Angels av Alden Bell. Femtonåriga Temple gör sitt bästa för att överleva ett postapokalyptiskt USA och kanske är de odöda inte hennes värsta fiende? Oerhört vackert skrivet och inte någon "typisk" zombieroman. 
          Vill du ha traditionell zombieskräck så är tv-serien The Walking Dead ett rysligt bra tips.



  • En av de böcker som skrämt mig mest, någonsin, är Ruinerna av Scott Smith. Jag har faktiskt ännu inte lyckats ta mig igenom den. Fyra amerikanska backpackers råkar mycket illa ut under en tur till Mexikos djungler och jag mår så dåligt att jag måste ligga vaken och kolla på sitcoms halva natten. 


Inlägget får illustreras av mina favoritkaraktärer i The Walking Dead.

14 kommentarer:

  1. Tack för tips om Zombiesboken. Den verkar intressant och den sista förstås, om backpackers. Om jag vågar ... är osäker efter din kommentar om att du måste bryta av med sitcoms. Men samtidigt blir jag ju otroligt nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt två gånger men har inte tagit mig igenom den boken. Men så har jag läst andra recensioner där läsaren inte alls tyckt den varit lika läskig. Den trycker nog bara på helt rätt (fel?) knappar hos mig.

      Radera
  2. Stephen King är inte att leka med ;)

    SvaraRadera
  3. Undrar om King går till en psykolog. Det måste vara intressanta samtal. Någonstans måste han ju tycka en del saker är lite läskiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Bra fråga. Eller så får han utlopp och bearbetning för alla mörka tankar i sina böcker. :-)

      Radera
  4. Ruinerna var väldigt spännande och obehaglig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var alldeles för obehaglig och då är jag inte det minsta pipig vad gäller skräck och läskigheter. Den träffade helt rätt vad gäller alla mina rädslor.

      Radera
  5. Jag undviker skräck så mycket som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska du nog inte läsa eller se något av det jag tipsar om.

      Radera
  6. Antecknar The reapers are the angels. Låter som en bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättefin! En annorlunda zombieroman.

      Radera
  7. Verkligheten är ju ofta så mycket mer skrämmande än litteraturen eller film/serier. Men bra tips, jag som inte gillar zombies något vidare har ändock fastnat för Walking dead - vet du när nästa säsong kommer? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. The Walking Dead är bra på så många sätt, inte enbart ur en zombiesynvinkel. De har lyckats skapa hållbara karaktärer som man tror på och antingen älskar eller hatar. :-)

      Säsong 8 verkar ha premiär 22 oktober i USA!

      Radera